İHRACATI DESTEK UYGULAMALARINA BİR BAKIŞ
Bayram ÇELİK
Ticaret Başmüfettişi
ÖZET: Dış ticaret alanındaki rekabetinin yoğun olarak hissedildiği günümüzde, ülkeler ihracatlarını arttırmak amacıyla bir takım teşvik tedbirlerini uygulamaya koymaktadırlar. Bu bağlamda halen Türkiye’de uygulanmakta olan desteklere baktığımızda, klasik ihracat desteklerinden farklı olarak, ülkemizin rekabet avantajını elinde bulundurduğu ve markalaşma potansiyeli olan ürün gruplarına sahip firmaların, üretimlerinden pazarlamalarına, satışlarından satış sonrası hizmetlerine kadar bütün süreçleri kapsayacak şekilde uluslararası pazarlarda global bir oyuncu olabilmeleri yönünde devlet desteklerine ağırlık verildiği görülmektedir. Uygulamada ihracat yapan şirketlerin yurtdışında yapmış oldukları; araştırma, geliştirme, seyehat, kiralama, fuar katılımı gibi pek çok harcama ihracata yönelik destekler çerçevesinde devlet tarafından karşılanmaktadır.
Anahtar Kelimeler: İhracat, Devlet Yardımları, Rekabet, Dış Ticaret Politikası.